Think Faster, Talk Smarter: snelcursus spreken in het openbaar door professor Matt Abrahams

Goed spreken in het openbaar lijkt een kunst, maar het is in essentie een vaardigheid, die je kunt leren, net zoals fietsen, autorijden en tennissen. Wij van de Amsterdamse Brugman Club zijn een groot bewonderaar van Matt Abrahams, professor op de Stanford University, docent in spreekvaardigheid en schrijver van het recent verschenen boek Think Faster, Talk Smarter: How to Speak Successfully When You’re Put on the Spot, over comfortabeler voorbereid en geïmproviseerd presenteren en spreken voor publiek.

De video-snelcursus spreken in het openbaar

Het op twee-na-beste wat je kunt doen is onderstaande korte video’s bekijken. Abrahams geeft in korte filmpjes effectieve tips aan sprekers. We hebben ze hier samengebracht op één pagina, als korte cursus online.

Het boek ‘Think Faster, Talk Smarter’

Het op-één-na-beste wat je kunt doen is zijn boek kopen. Kost minder dan een tientje, als e-boek en het brengt je op nieuwe ideeën. Niet alle kennis kun je leren uit een filmpje. Sommige kennis moet je leren uit een boek.

Het boek gaat over veel dingen, maar met name het hoofdstuk over ‘gemakkelijke uit het hoofd te leren structuren om te leren spreken’ is geweldig. Hij geeft meerdere voorbeeldstructuren, zoals:

Wat? Dus Wat? Wat Nu?

Deze structuur stelt de spreker in staat om een feit of situatie te benoemen, de betekenis ervan te verkennen en vervolgens een actieplan of vraag voor te stellen. Voorbeeld: “Onze bedrijfsverkoop is gedaald (Wat?), wat onze marktaandeel kan beïnvloeden en tot inkrimping kan leiden (Dus Wat?). We moeten een nieuwe strategische marketingaanpak definiëren om te herstellen (Wat Nu?).”

Probleem-Oplossing-Voordeel

Dit raamwerk schetst een probleem, stelt een oplossing voor en beschrijft vervolgens de voordelen van de voorgestelde oplossing. Voorbeeld: “We kampen met een hoog personeelsverloop (Probleem). Door een nieuw personeelsbeleid te implementeren, inclusief loopbaanontwikkeling (Oplossing), kunnen we de tevredenheid van werknemers verbeteren en wervingskosten verlagen (Voordeel).”

Vergelijking-Contrast-Conclusie

Deze structuur omvat het vergelijken van twee of meer items, het contrasteren van hun kenmerken of uitkomsten, en vervolgens het trekken van een conclusie op basis van de vergelijking en het contrast. Voorbeeld: “Product A biedt meer functies dan Product B (Vergelijking), maar is aanzienlijk duurder en complexer (Contrast). Gezien ons budget en gebruikerservaring is Product B de betere keuze voor ons (Conclusie).”

Waarom is een heldere structuur belangrijk? Abrahams geeft drie redenen

Je structureert verwachtingen: Structuur fungeert als een routekaart voor je gesprek, en leidt het publiek door je punten.

Je maakt je informatie beter te onthouden: Onze hersenen zijn bedraad voor de logische verbinding van ideeën, niet voor lijsten.

Een doelgerichte boodschap houdt de aandacht: Duidelijk en bondig zijn is essentieel in onze drukke, chaotische, afleidende wereld.

Hoe kun je dit gebruiken volgens Abrahams?

Geplande communicatie: doe net als productontwikkelaars. Bereid een speech voor. Maak een opzet in een of meer van de structuren en test je speech in een focusgroep. Pas aan en verbeter voordat je het opnieuw probeert.

Spontane/geïmproviseerde communicatie: Anticipeer op geïmproviseerde communicatie die je dagelijks kunt tegenkomen zoals vraag-antwoord-situaties, feedback geven, jezelf introduceren. Denk 10 seconden na en overweeg doelbewust welke structuur je op dat moment kunt benutten.

De combinatie van structuren en allerlei voorbeelden die hij in het boek gebruikt maakt dat het een boek is dat boven de middenmoot uitsteekt.

Maar wat is het beste wat je kunt doen?

Het allerbeste dat je kunt doen is natuurlijk dat nadat je bovenstaande filmpjes hebt gekeken (het op-twee-na-beste) en je het boek hebt gekocht (het-op-een-na-beste) je de lessen alvast in de praktijk komt brengen op de Amsterdamse Brugman Club. Wanneer zien we je weer?